שם הפרויקט: |
מצד שני. |
שאלת הפרויקט: |
איך אפשר לראות את אותו הדבר - אחרת? |
דיסיפלינות:
|
תנ"ך ומיומנויות המחשב. |
התוצר: |
סרטוני אנימציה המציגים פרשנויות של התלמידים לסיפורי ספר שופטים. |
הרציונאל: |
רצינו שהתלמידים לא רק יבינו את הפשט של הפרקים, אלא גם יישאלו שאלות על "חורים בעלילה", ידונו במניעים של הדמויות, במסר של הסיפור וברלוונטיות שלו לחיים שלהם. רצינו שייראו בתנ"ך כספר שיש בו יותר סימני שאלה מסימני קריאה, ככקרקע פורייה שצמחו מתוכה אינספור פרשנויות עשירות ומרתקות לאורך הדורות. |
תהליך הלמידה: |
בהתחלה, כל קבוצה קראה את הפרקים של השופט שלה, פירשה מילים קשות ותרגמה את עיקרי העלילה לשפתה בקומיקס. בשלב הבא, כל קבוצה ניתחה פרשנויות מסורתיות ומודרניות אשר נכתבו אודות סוגיות העולות מהפרקים שלהם. התלמידים התעניינו, הזדהו עם הדמויות בסיפורם והתווכחו עם הפרשנויות השונות. לאחר מכן, ביקשנו מהתלמידים לבחור את השאלה שהכי עניינה אותם ולכתוב תסריט המוסר לפחות שתי תשובות אפשרויות אליה. על מנת לקבל את הכלים לכתיבת תסריט, נפגשנו עם מאור גילרמן, תסריטאי של סרטוני וויטבורד על התנ"ך (מבית היוצר של מקראנט ו929). במקביל, על מנת שיהיו להם את הכלים להפוך את התסריט לסרטון, לימדנו מיומנויות עריכה שונות. חלק מהתלמידים איירו, אחרים הקליטו, סרקו, הנפישו וערכו, וביחד הם יצרו סרטון מקורי, שמשקף את הפרשנות שלהם לשאלה מתוך הפרק. בסופו של דבר, התלמידים הציגו בפני חבריהם לכיתה את הסיפור שחקרו ואת הסרטון שיצרו, קיבלו משוב וערכו שיפורים עד שהגיעו לתוצר הסופי.
כך למעשה, הצטרפו התלמידים לחלק מאותה שרשרת ארוכה ומכובדת של פרשני התנ"ך, דרך מדיום עכשווי ויצירתי שעשוי לשרת תלמידים ואוהבי תנ"ך רבים.
|
כיתות:
|
כיתות ח', מחזור ג' (2020). |
צוות:
|
מיה פלבסקי, שי גנזיה, טל מוזס.
|
קצת על למידה מבוססת פרויקטים באופן כללי
למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning) היא שיטת הוראה-למידה שבה תלמידים יוצאים לתהליך חקר פעיל, המונע על ידי שאלה פורייה ומסתיים בתוצר משמעותי. בית הספר החדש חולון מתבסס על דרך היישום שפותחה בבי"ס היי-טק-היי בסאן דייגו (ארה"ב) מתוך רצון לחבר את שיטת הלימוד למיומנויות הנדרשות כיום מחוץ לכותלי ביה"ס. משום כך, התלמידים מתנסים בעבודה בקבוצות, עובדים על תיקון טיוטות בעקבות משוב, מתרגלים עמידה מול קהל ופוגשים מומחים מתחום הדעת או המיומנות הנדרשת לפרויקט לצורך מישוב וייעוץ.
מהו תוצר משמעותי?
כזה שיש לו נראות מחוץ לכיתה ואולי אפילו תרומה כלשהי לקהילה. בנוסף, תוצר משמעותי הוא יצירה שהתלמידים מרגישים מחוברים אליה, שאפשרה להם להביע את עצמם ולהביא לידי ביטוי את תחומי החוזק שלהם. לצד זאת, תוצר משמעותי חייב להיות נקודת הקצה של תהליך למידה מעמיק.
איך נראים השיעורים בפועל?
התלמידים מבצעים משימות בקבוצות, שמכינות אותן לתוצר צעד אחר צעד. בפרויקטים רבים, כל קבוצה מתמקדת בנושא קצת אחר, וביחד, דרך הוראת עמיתים ומשוב עמיתים, כל קבוצה מוסיפה את החלק שלה בפאזל.
איך זה עובד אצלנו בביה"ס?
כל שעות המערכת המוקצות בתכנית הלימודים למקצועות מדעי הרוח (היסטוריה, תנ"ך, תרבות ישראל וספרות) חוברו יחד, והתלמידים מבצעים בהם כ-4 פרויקטים בשנה, תוך התמקדות כל פעם בתחום אחר מתכנית הלימודים. בנוסף לפרויקטים במדעי הרוח, מתבצעים עוד כ-4 פרויקטים כל שנה במדעים, אמנות ומחשבים, כאשר פעמים רבות כמה דיסיפלינות משלבות כוחות על מנת ללמוד נושא מסוים בצורה רב-מימדית, ולהפרות זו את זו. אנגלית ומתמתיקה משתלבים בפרויקטים לעתים רחוקות יותר. |
|